
Film Krvavé pomaranče. Zdroj: Film Europe
Druhá polovica októbra už tradične patrí milovníkom a milovníčkam súčasnej artovej kinematografie. Od 18. do 25. októbra sa predstaví až 21 filmových premiér v 25 slovenských mestách. Program festivalovej prehliadky nájdete v šiestich kinách hlavného mesta – Kino Film Europe, Kino Lúky, Kino Mladosť, Kino Inak, Cinema City Aupark a Artkino za zrkadlom. O programe a novinkách deviateho ročníka Be2Can sme sa rozprávali s kreatívnym riaditeľom festivalu Dominikom Hroncom.
Prehliadka Be2Can predstavuje v slovenských kinách to najlepšie z filmových festivalov v Berlíne, Benátkach a Cannes. Ktoré filmy z tohtoročného programu by si diváci a diváčky určite nemali nechať ujsť?
Medzi mojich osobných favoritov patrí otvárací film tohtoročného Cannes a zároveň Be2Can Posledný strih. V prvej polhodine je najtrápnejším filmom, aký som kedy videl, ktorý sa následne otočí o 180 stupňov. Ďalším je víťazný film ocenený Zlatým levom z Benátok 2021 Udalosť. Ide o autobiografickú sondu do psyché mladej študentky a jej boj o prístup k nelegálnemu potratu vo Francúzsku v 60-tych rokoch. Mal som pocit, že citlivá téma o interrupciách je minimálne formou vyčerpaná po filmoch ako 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni alebo Never Rarely Sometimes Always, avšak Udalosť vás svojou autenticitou a jemnosťou pritlačí o sedadlo. O každom jednom filme z Be2Can by som sa vedel takto rozrozprávať.

Film Udalosť. Zdroj: Film Europe
Na prehliadke nájdeme aj dva filmy režisérov, ktorí nedostali povolenie natočiť film vo svojej rodnej krajine. O čom sú?
Svätý pavúk Aliho Abbasiho pôsobiaceho v Dánsku, je na základe skutočných udalostí príbeh o sériovom vrahovi prostitútok z iránskeho Mašhadu. Film získal na tohtoročnom festivale v Cannes cenu za najlepšiu herečku a momentálne je dánskym reprezentantom na filmové ceny Oscar. V Iráne sa nenatočil ani jeden záber, Abbasi nedostal ani povolenie ani zamietnutie. Film sa natáčal v Jordánsku.
Tarik Saleh je egyptský režisér pôsobiaci vo Švédsku a jeho posledný film Chlapec z neba si z tohtoročného Cannes odniesol cenu za najlepší scenár a stal sa švédskym reprezentantom na Oscara. Detektívny thriller stojaci na pilieroch diela Umberta Eca Meno ruže je príbehom študenta, ktorý sa zo skromných pomerov dostane do labyrintu mocenských bojov medzi náboženskou a politickou elitou Egypta. Režisér je v Egypte po svojom predchádzajúcom filme persona non grata a pri vstupe do krajiny by bol okamžite zadržaný. Preto sa film natáčal v Turecku.
Čo je aktuálnym trendom v súčasnej svetovej kinematografii?
Trend je a vždy bol, že filmy, ktoré sa dostanú do hlavných súťaží v Berlíne, Benátkach a Cannes, myslia globálne, ale rozprávajú lokálne. Samozrejme, vždy sa na festivaloch objavia snímky o aktuálnych témach, akou je napríklad vojna na Ukrajine. Ale dobré filmy hovoria často v metaforách každodenných momentov. Pre mňa je charakteristikou týchto filmov autenticita, dosiahnutá lokálnou témou, ktorá je však zrozumiteľná pre divákov a diváčky z celého sveta.

Film Alcarras. Zdroj: Film Europe
Aké snímky vyhrávajú hlavné ceny na áčkových festivaloch?
Nie je na to jednotný kľuč, ale víťazné filmy sa odvíjajú od vkusu medzinárodnej poroty. Faktom je, že porota svojou voľbou najlepšieho filmu zadefinuje značku a popularitu festivalu pre globálne publikum na celý rok. Hlavne pre tých, ktorí sa na festivaly nedostanú. Môže to byť náhoda, ale minimálne v Cannes a Benátkach sa medzi víťazmi za posledných päť rokov striedajú, veľmi zjednodušene povedané, divácky populárne filmy a divácky náročnejšie snímky. Na áčkových festivaloch nemôže vyhrať každý rok komédia ako Trojuholník smútku v Cannes 2022 alebo hollywoodsky trhák ako Joker v Benátkach 2019. Pokiaľ o rok pred alebo potom vyhrá provokatívny Titán v Cannes 2021 alebo intímna dráma Udalosť v Benátkach 2021, tak si myslím, že sa docieli pomyselný jin a jang festivalovej existencie. Uspokojené bude masové obecenstvo, ale aj nároční cinefili a cinefilki. Be2Can takúto ponuku má.
Súčasťou prehliadky bol po minulé roky aj sprievodný program. Chystáte prednášky a masterclassy aj v aktuálnom ročníku?
Tento rok pozývame divákov a diváčky do kina Film Europe na výnimočný masterclass profesorky Zuzany Gindl Tatárovej po filme R.M.N. rumunského režiséra Christiana Mungiu. V rámci cyklu Duša a film sa po filme Blízko spoločne s Ligou za duševné zdravie pozrieme v diskusii s poprednými odborníkmi psychológie a psychiatrie na priateľstvo a hľadanie identity detí v krehkom období začiatku dospievania. S Michalom Havranom si sadneme za Okrúhly stôl s odborníkmi na bezpečnosť a zamyslíme sa nad problematikou jadrových zbraní. Táto diskusia bude nadväzovať na francúzsky film Pacifiction, ktorý je o francúzskych vojenských jadrových testoch v Tichomorí. Po filme Casablanca Beats bude nasledovať Slam Poetry, aby sme sa pozreli na to, aké dôležité je slovo a ako sa dajú ohýbať texty a významy v rapovej hudbe.